kernwoorden

Authentieke kracht

Die kracht, potentie die het proces van vitaliteit bvb. waarneemt. Die waarneming scherpen we aan door Dru yoga maar bij uitstek met Dru meditatie.

Kernstabiliteit

In ons lichaam kennen we enerzijds houdingsspieren en anderzijds bewegingsspieren. De diepliggende spieren van de rug hebben de functie onze rug in positie te houden. De oppervlakkige spieren zorgen voor de specifieke beweging. Door foute hefbewegingen, door voortdurende zittende houding worden de oppervlakkige spieren overbelast én worden de diepere spieren uitgeschakeld : met rugpijn tot gevolg !!!
Naast het versterken van de buikspieren, het ontspannen van de oppervlakkige rugspieren activeren we ook opnieuw de diepe rugspieren. In Dru yoga hebben we op een zachte, bewuste manier oog voor dit proces.

Onthaasten

Onze Westerse leefwijze biedt reuze veel “adrenaline-actie-stress” aan, soms in een snel opeenvolgend tempo of langdurig . . . We kunnen leren ont-haasten en de meeste van onze acties vanuit een rustiger gemoed ( parasympatisch ) uitvoeren . Dit zouden we kunnen opdrijven tot 85 % van onze handelingen.

Stress

Stress slaat op de toestand van onevenwicht in het vegetatief zenuwstelsel. De toestand van een sterke sympaticus is overheersend ten opzichte van de parasympatische. Regeneratie lukt niet meer of onvoldoende. Zo wordt stelselmatig een overbelasting gecreëerd : de spijsvertering, de slaap, . . . worden gestoord!

Vegetatief zenuwstelsel : sympaticus en parasympaticus

In ons onbewuste vegetatieve zenuwstelsel werken twee krachten zeer nauw samen : hoe sterker de ene, hoe terughoudender de andere ! Sympatisch staat voor acute, levensreddende actie. Parasympatich staat voor rustig en diepgaand herstel, regeneratie van levensfuncties. Bvb. : wanneer je zeer plots opzij moet springen voor een aanstormende auto dan is je lichaam één en al actie. Adrenaline giert door je heen, plots ligt de hele vertering en het lichaamsherstel stil. Na die levensreddende sprong opzij : een diepe zucht en opgelucht ademen, een beetje bleek . . . je moet bekomen ( weer werk voor de parasympaticus ).

In Dru yoga hebben we veel aandacht voor de herstellende krachten in het lichaam : bvb. in de EBR reeksen, diepe ontspanning, . . .